The Church Father John Chrysostom died 1600 years ago. Hardly any Christian from Antiquity has done more to form the identity of the most varied church traditions right up to the present day. While Protestants honour him as a preacher (hence the honorific Chrysostomos? "Golden-mouthed"), the Orthodox Churches know him as the progenitor of their Sunday liturgy (Divine Liturgy of St. John Chrysostom). The volume provides an insight into the many facets of the history of this figure's influence.
Martin Wallraff und Rudolf Brändle, Universität Basel, Schweiz.
Fritz Graf: Feste und Fehden. Städtische Feste und der Konflikt der Religionen im spätantiken römischen Reich; Martin Wallraff: Tod im Exil. Reaktionen auf die Todesnachricht und Konstituierung einer ?johannitischen? Opposition; Wendy Mayer: The Making of a Saint. John Chrysostom in Early Hagiography and Historiography; Rudolf Brändle/Wendy Pradels: ?Boshaft wie goldene Rede?. Aspekte der Editions- und Wirkungsgeschichte der Reden gegen die Juden von Johannes Chrysostomos; Sever Voicu: L'immagine di Crisostomo negli spuri; Karl Pinggéra: Johannes Chrysostomos in der ostsyrischen Kirche; Martin Illert: ?Verlockende Reden zu leiblichem und seelischem Nutzen?. Johannes Chrysostomos in der Altbulgarischen Literatur; Georgios Philias: Eucharistie et prières diverses au nom de Jean Chrysostome dans la tradition liturgique de l'Eglise Orthodoxe; Konstantinos Bosinis: Der Widerhall der Predigten des Chrysostomos in der byzantinischen politischen Philosophie; Karin Krause: Göttliches Wort aus goldenem Mund. Die Autorisierung und Inspiration des Chrysostomos in Bildern (10. bis 12. Jh.); Barbara Schellewald: Bilder und ihre Argumentation. Das Bemaprogramm der Sophienkirche in Ohrid; Ueli Dill: Johannes Chrysostomos im Basler Buchdruck des 16. Jahrhunderts; Jean-Louis Quantin: Du Chrysostome latin au Chrysostome grec. Une histoire européenne (1588-1613); Adolf Martin Ritter: Das Chrysostomosbild im Pietismus am Beispiel J. A. Bengels; George D. Dragas: Perceptions of Chrysostom in Modern Orthodoxy