Bültmann & Gerriets
Collections of Stained Glass and their Histories- Glasmalerei-Sammlungen und ihre Geschichte- Les collections de vitraux et leur histoire
Transactions of the 25 th International Colloquium of the Corpus Vitrearum in Saint Petersburg, The State Hermitage Museum, 2010- Akten des 25. Internationalen Kolloquiums des Corpus Vitrearum in Sankt Petersburg, Staatliche Ermitage, 2010-
von Tim Ayers
Verlag: Peter Lang AG, Internationaler Verlag der Wissenschaften
E-Book / PDF
Kopierschutz: Adobe DRM

Hinweis: Nach dem Checkout (Kasse) wird direkt ein Link zum Download bereitgestellt. Der Link kann dann auf PC, Smartphone oder E-Book-Reader ausgeführt werden.
E-Books können per PayPal bezahlt werden. Wenn Sie E-Books per Rechnung bezahlen möchten, kontaktieren Sie uns bitte.

ISBN: 978-3-0351-0470-7
Erschienen am 11.04.2013
Sprache: Englisch

Preis: 84,99 €

84,99 €
merken
zum Hardcover 99,80 €
Biografische Anmerkung
Inhaltsverzeichnis
Klappentext

Tim Ayers is a Senior Lecturer in the History of Art at the University of York, specializing in British art and architecture of the high and later middle ages, especially stained glass. He is a member of the British Committee of the Corpus Vitrearum and Vice President of the International Committee of the Corpus Vitrearum. He has published on the stained glass of Wells Cathedral and Merton College, Oxford.
Brigitte Kurmann-Schwarz is research scholar at the Vitrocentre Romont since 1992 and a Senior Lecturer in the History of Art at the University of Zürich since 2001. She is a member of the Swiss National Committee and President of the International Committee of the Corpus Vitrearum from 2004 to 2012, and the author of two Corpus volumes for Switzerland, as well as of numerous articles on medieval art and stained glass.
Claudine Lautier is a research scholar of the CNRS at the Centre André Chastel, Laboratoire de Recherche en Histoire de l'Art, and Vice-President of the International Committee of the Corpus Vitrearum. She has published on French Gothic architecture, Romanesque and Gothic stained glass and medieval treatises on the arts. Her present research is mainly focused upon Chartres Cathedral.
Hartmut Scholz is director of the Research Centre of the German Corpus Vitrearum in Freiburg i.B. and since 2004 scientific Secretary of the International Committee of the Corpus Vitrearum; he is the author of two volumes for the German Corpus Vitrearum, on the medieval stained glass in Franconia and Nuremberg, and in Ulm Minster. He has published numerous articles on late medieval and early modern art, especially on stained glass.
Tim Ayers ist als Senior Lecturer in Kunstgeschichte an der Universität von York tätig. Sein Spezialgebiet sind die hoch- und spätmittelalterliche Kunst und Architektur Großbritanniens, besonders die Glasmalerei. Er ist Mitglied des britischen Nationalkomitees und Vizepräsident des Internationalen Komitees des Corpus Vitrearum. Er veröffentlichte Studien zu den Glasmalereien der Kathedrale von Wells und Merton College in Oxford.
Brigitte Kurmann-Schwarz arbeitet am Vitrocentre Romont und ist seit 2001 Privatdozentin an der Universität Zürich. Mitglied des schweizerischen Nationalkomitees des Corpus Vitrearum, seit 2009 Titularprofessorin und von 2004 bis 2012 Präsidentin des internationalen Komitees des Corpus Vitrearum. Autorin von zwei Bänden des Corpus Vitrearum der Schweiz und zahlreicher Beiträge zur Glasmalerei und der Kunst des Mittelalters.
Claudine Lautier ist Forscherin des CNRS am Centre André Chastel, Laboratoire de Recherche en Histoire de l'Art, und Vizepräsidentin des Internationalen Komitees des Corpus Vitrearum. Ihre Forschungen befassen sich vor allem mit der gotischen Architektur, der romanischen und gotischen Glasmalerei und den mittelalterlichen Kunsttraktate. Gegenwärtig richtet sich ihr Interesse vor allem auf die Glasmalereien der Kathedrale von Chartres.
Hartmut Scholz ist Leiter der Freiburger Arbeitsstelle des Corpus Vitrearum Deutschland und seit 2004 wissenschaftlicher Sekretär des internationalen Komitees des Corpus Vitrearum; Autor von zwei Bänden des Corpus Vitrearum Medii Aevi Deutschland über die Glasmalereien der Region Mittelfranken/Nürnberg und des Ulmer Münsters sowie zahlreicher Beiträge zur Kunst des Spätmittelalters und der frühen Neuzeit mit Schwerpunkt Glasmalerei.
Tim Ayers est Senior Lecturer en histoire de l'art à l'Université de York. Ses recherches portent sur l'art et l'architecture, spécialement sur le vitrail du Moyen Âge central et tardif en Grande-Bretagne. Il est membre du Comité britannique du Corpus Vitrearum et Vice-président du Comité international. Il a publié des études sur les vitraux de la cathédrale de Wells et sur ceux de Merton College à Oxford.



Contents/Inhalt/Contenu : Uwe Gast: Glasmalerei-Sammlungen um 1750-1850 - Formen und Funktionen - Elena A. Shlikevich: The History of the Hermitage Stained Glass Collection - Elena Krylova: Restoration of Stained Glass from the State Hermitage Collection: The Problem of Replacement of Lost Fragments - Natalia Sepman: Schweizerische Scheibenrisse des 16. und 17. Jahrhunderts in der Sammlung der Eremitage. Geschichte und Charakter der Sammlung - Sylvie Balcon-Berry : De l'église aux collections : histoires de panneaux champenois des XII - XIII siècles - Karine Boulanger : De la cathédrale au collectionneur : l'exemple de la cathédrale de Clermont - Anna Eavis: An 18th-Century Recusant's Collection: The Windows of Milton Manor Chapel, Oxfordshire - David King: Early Collections of Stained Glass in Norfolk - Elisabeth Oberhaidacher-Herzig: Die Odyssee einer Ornamentverglasung des späten 13. Jahrhunderts - Daniel Hess: Glasmalerei im Dialog der Künste. Das Germanische Nationalmuseum und seine Glasgemäldesammlung - Isabelle Lecocq : La collection de vitraux des Musées royaux d'Art et d'Histoire de Bruxelles (MRAH) - Zsuzsanna Van Ruyven-Zeman: Collections of Stained Glass in Dutch Museums, a Survey - Ute Bednarz: Die Glasmalereisammlung des Grafen Hermann von Pückler-Muskau in Cottbus-Branitz - Madeline H. Caviness: The Germanophilia of William Randolph Hearst and the Fate of his Collection - Yves Jolidon: Die Hinterglasmalerei-Sammlung Ruth und Frieder Ryser des Vitrocentre Romont - Oxana Lopatina: European Stained Glass Panels in the Private Collection of Dmitry Shukin in Moscow - Richard Marks: Sir William Burrell and the Formation of his Collection of Stained and Painted Glass - Elizabeth C. Pastan: J. Pierpont Morgan and the Collecting of the 12th Century Stained-Glass Panels from Troyes - Ellen M. Shortell: Visionary Saints in the Gilded Age: The American Afterlife of the Park Abbey Glass - Élisabeth Pillet : Les collections des peintres verriers parisiens - Peter Martin: The Sale of the Altenberg and St. Apern Stained Glass to Shrewsbury - Aránzazu Revuelta Bayod: The Restoration of the Stained Glass Windows of León Cathedral in the Second Half of the 19th Century.



At the 25th International Colloquium of the Corpus Vitrearum, which took place in one of the greatest of all museums, The Hermitage in St. Petersburg, the researchers of many countries discussed stained glass collections for the first time. The present conference transactions, published in the three official languages of the international Corpus Vitrearum, are dedicated to the reawakening of interest in ancient stained glass from the late eighteenth century. The contributions are concerned partly with the creation of collections and the motives of their collectors, but also with the odyssey of various panels and groups of windows. Other studies address wider aspects of the history of collections and the museum display of stained glass.
Anlässlich des 25. Internationalen Kolloquiums des Corpus Vitrearum, das in einem der größten und bedeutendsten Museen der Welt, der Staatlichen Eremitage in Sankt Petersburg, stattfand, wurden Glasmalereisammlungen erstmals von einer internationalen Autorengruppe des Corpus Vitrearum breit diskutiert. Die Beiträge in den drei offiziellen Sprachen des Corpus Vitrearum behandeln das wiedererwachte Interesse an alter Glasmalerei. Die Autoren widmen sich der Entstehung bestimmter Sammlungen, der Motivation der Sammler, oder aber der Odyssee ausgewählter Denkmäler sowie sammlungsgeschichtlichen Aspekten bis hin zu Fragen der musealen Präsentation von Glasmalereien.
Lors du 25 Colloque international du Corpus Vitrearum qui a eu lieu à l'Ermitage de Saint-Pétersbourg, un des plus grands et des plus prestigieux musées, les chercheurs venus de nombreux pays ont discuté pour la première fois des collections de vitraux. Les contributions aux actes du colloque, publiées dans les trois langues officielles du Corpus Vitrearum international, sont consacrées au réveil de l'intérêt pour le vitrail ancien. Les articles sont consacrés à la création de plusieurs collections et aux motivations des collectionneurs, ou bien encore à l'odyssée que des panneaux ou des groupes de vitraux ont vécue. Certaines études traitent de l'histoire des collections, des aspects plus généraux du collectionnisme ou de la muséographie du vitrail.


andere Formate